2014. március 19., szerda

Csíráztass!

A csírák élő élelmiszerek, fogyasztásuk így rendkívül fontos, különösen a vitaminszegény hónapokban, hiszen kiváló forrásai az A-, B-komplex, C-, D-, E-, G- és K-vitaminnak, valamint számos ásványi anyagnak (kalcium, magnézium, foszfor, kálium, nátrium és szilícium), ráadásul ezek természetes formában vannak jelen, így a szervezet könnyen fel tudja használni.
A különféle csírákat főleg nyersen fogyasszuk, salátákba, szendvicsekbe téve, de a különféle mártogatósokat vagy sós túrókrémeket is feldobják a hihetetlenül intenzív ízű egészséges kis növénykezdemények. (melegszendvicsben is finom!!! :)

Otthoni csiráztatás lépései:
1. A csíráztatni való magokat bioboltokban szerezhetjük be. Érdemes a bio, vagyis vegyszermentes magokat választani.
2. A kívánt mennyiségű csira magot folyó víz alatt átmossuk, majd műanyag, üveg- vagy agyagedénybe tesszük, és beáztatjuk langyos vízbe 4-12 órán át. Ügyeljünk arra, hogy a magokat ne érje erős napfény. (én a víz tetején lebegő magokat el szoktam dobni ... mert valószínűleg nem jó, nem életképes már)
3. Ha a mag héja már megpuhult, helyezzük nedves papírtörlőre, és fedjük le szintén nedves papírtörlővel, hogy viszonylag sötétben legyen.
Nekem van csiráztató edényem, már 5 éve meg van, hasonlít az éthordóra, anno ezer forint lehetett. 4 emeletes, alul víz van, hogy párásodjon, a másik 3 szint lyukacsos.
4. Az edényt öblítsük el minden nap, egyrészt azért, hogy biztosítsuk a folyamatos nedvességet, másrészt így elkerüljük a penészedést, illetve a magokat is mossuk át. Én kiszoktam szedni a maghéjat, úgy finomabb! Általában mosás alkalmával a víz tetején lebeg, gyorsan le lehet kapkodni őket!
5. A csíranövénynek, amelynek már friss, zöld hajtásai vannak, szüksége van az éltető napsugárra, ezért néhány nap múltán kitehetjük a konyhaablakba. Érdemes tudni azt is, hogy sötétben a csírák világos színűek lesznek és B2 vitaminban gazdagok; világos helyen pedig zöldek és C vitaminban gazdagok. Az ideális hőmérséklet 17 és 21 fok között van.
6. A csírákat fejlettségi fokuktól és fajtájuktól függően, illetve ízlés szerint 2-10 nap múltán szüretelhetjük! Vigyázzunk, hogy ne penészedjen meg!
Az alsó zöld edényben van a víz. Tisztított, 2 napos csirák. 
Az én kedvencem a retekcsíra:
Természetes antibiotikum és kiemelkedő tisztító, méregtelenítő, immunerősítő hatású. Elősegíti a felesleges nyálka eltávolítását, tisztítja a légzőszerveket, megfázás esetén megszünteti a homlok- és orrmelléküreg dugulását. Vizelethajtó, tisztítja a húgyvezetéket, húgyhólyagot, vesét; segít a kisebb vese- és epekövek eltávolításában. Kis mennyiségben étvágygerjesztő. Csökkenti a reumatikus fájdalmakat, magas foszfortartalmú vegyületei elmulasztják a pattanásokat, tisztítják, szépítik a bőrt.
Ti kóstoltatok már valamilyen csirát? Mi a véleményetek? :)
*E

4 megjegyzés:

  1. Nálam a mungóbab a kedvenc, de jó a viszonyom a többivel is annak ellenére, hogy ritkán fogyasztom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én a mungóbabot még nem kóstoltam, de már többet igen pl hagyma, brokkoli, káposzta ja és a "vegyes" :)
      Nálam ilyen hullámokban van a fogyasztás, ha van kedvem csíráztatni, akkor hetekig eszem mindenhez, ha nincsen akkor hónapokig elő sem kerül :)

      Törlés
  2. Hát én itt csak pislogok most. Nekem ez totál újdonság, viszont tetszik ez az egész.
    Milyen fajták vannak? Mindnek más az íze? Vagy hogy is van ez? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Húúú, hát nagyon sok fajta van belőlük, és igen mindegyiknek más az íze. Van hagyma, brokkoli, káposzta, zab, rozs, búza, lenmag, napraforgó....stb
      Én a retket azért is szeretem nagyon, mert annak tényleg retek íze van :)
      Van amelyiknek simán "zöld" ízét érzem, szerintem teljesen egyénfüggő, hogy kinek melyik ízlik.

      Törlés